1. Dolar Endeksi yükseliyor. Euro/Dolar paritesi Dolar lehine değişiyor. Bu ne demek? Bu dolar, diğer paralara karşı değer kazanıyor demek. Dolayısıyla diğer paralarda olduğu gibi TL'de de değer kaybı yaşanıyor.
2. Ek talep artışları etkili oluyor. Bu ne demek? Kurlar yükselince reel kesimdeki kuruluşlar, kurlar daha fazla yükselmeden döviz almak istiyorlar. Bu da dövize yönelik ek talep artışları anlamına geliyor.
3..Hane halklarının (yani bireylerin) yarattığı ek talep artışı. Reel kesimdekine benzer şekilde hane halkları da kurlardaki yükselmeyi görerek döviz almak istiyor bu da dövize ek talebi artıyor. (İktisatta az bulunan her zaman değerlidir, ilkesi burada da devreye giriyor) Bu da döviz kurlarının yükselmesine neden oluyor.
4.Geçmiş tecrübeler çok önemlidir. Keynesçi iktisatçılar bunun önemini en iyi bilenlerdir. Eskiden insanlar, kurlar yükseldiğinde Merkez Bankası'nın faiz artırarak kurların daha fazla yükselmeyeceğini tecrübe etmişlerdi. Faiz yükseldiği anda da dövizi satarlar ve kurların düşmesi sağlanırdı. Ancak bu sefer Merkez Bankası faiz artırımı yoluyla müdahale etmiyor. Bu da döviz kurlarının dengelenmemesine neden oluyor.
****
SPEKÜLASYONA BAĞLI DÖVİZ ARTIŞI: